اکسس پوینت بی‌سیم

امروزه تقریبا اکثر دستگاه‌های الکترونیکی به‌خصوص موبایل‌ها و رایانه‌ها به‌طور بی‌سیم به اینترنت وصل می‌شوند، از این رو فراهم کردن پوشش اینترنت بی‌سیم در جای جای معابر و محیط‌های عمومی و شرکتی بسیار ضروری‌ است. اکسس پوینت بی‌سیم یکی از دستگاه‌هایی‌ست که امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌آورند. اکسس پوینت‌ها انواع مختلفی دارند که امروز در مورد نوع بی‌سیم آن‌ها قرار است صحبت کنیم. اما قبل از آن ببینیم اکسس پوینت چیست و چه نقشی در اتصال یک کاربر به اینترنت دارد.

اکسس پوینت بی‌سیم

مسیر اتصال به اینترنت

برای اتصال یک کاربر به اینترنت، ابتدا لازم است اینترنت از طریق خطوط تلفن یا اینترنت فیبر نوری به مودم (modem) برسد. وظیفه‌ی مودم همانطور که از نامش پیداست، ماژوله (modulate) و دیماژوله (demodulate) کردن سیگنال‌های آنالوگ اینترنت به سیگنال‌های دیجیتال موبایل و کامپیوتر و … و بالعکس است. اینترنت پس از عبور از مودم لازم است به دستگاهی به نام روتر (router) برسد تا در آنجا توزیع اینترنت و تخصیص آی‌پی (IP) صورت بگیرد. بعد از این مرحله، سوئیچ قرار می‌گیرد تا ارتباط بین کاربران را برقرار کند. این ارتباط توسط کابل‌های شبکه برقرار می‌شود، اما اگر کاربری امکان اتصال از طریق کابل‌ها را نداشته باشد باید به‌طور بی‌سیم و از طریق Wireless Access Point (نقطه دسترسی بی‌سیم) به اینترنت متصل شود.

مسیر اتصال به اینترنت

اکسس پوینت بی‌سیم (Access Point)

اکسس پوینت بی‌سیم یا Wireless access point که اختصارا آن را WAP می‌نامند در فارسی به نقطه‌ی دسترسی ترجمه‌ می‌شود، به این معنی که نقطه‌ی دسترسی کاربر (End user) به اینترنت است. این دستگاه در واقع یک چیپ است که دارای آنتن است و کاربران از طریق آنتن و به‌ طور بی‌سیم به این دستگاه وصل شده و از طریق آن ارتباطشان با اینترنت شکل می‌گیرد. همین امکان دسترسی بی‌سیم به اینترنت باعث می‌شود کاربران بدون قطعی و بدون نیاز به سیم به اینترنت دسترسی داشته باشند. خود اکسس پوینت هم از دو طریق می‌تواند به شبکه اصلی متصل شود. از  طریق کابل (این روش عمومیت بیشتری دارد) و همچنین از طریق ارتباط بی‌سیم (Wi-Fi)، در روش بی‌سیم خود دستگاه اکسس پوینت هم دریافت کننده امواج وایفای و هم ارسال کننده امواج است. به عبارتی به عنوان یک تقویت کننده سیگنال برای شبکه عمل می‌کند و نقاطی را که دسترسی آن‌ها به وای‌فای ضعیف است را تحت پوشش شبکه قرار می‌دهد.

اکسس پوینت و سایر تجهیزات

در برخی شبکه‌ها که نیاز به اتصال کاربران زیادی به شبکه وجود دارد و یا نیاز به پوشش گسترده‌ی شبکه وجود دارد، لازم است که از دستگاه‌های اکسس پوینت بی‌سیم (WAP) انحصاری استفاده کرد، یعنی دستگاهی که فقط نقش نقطه‌ی دسترسی را دارد. این WAP سیگنال شبکه را از طریق کابل یا سیگنال‌های Wi-Fi گرفته و آن را در فضای بزرگتری توزیع می‌کند. اما در دنیای امروزی، با پیشرفت علم و تجهیزات، کاربری‌های مختلف روی یک دستگاه واحد تجمیع می‌شوند. برای مثال مودم های خانگی امروزی هم نقش مودم را دارند، هم روتر و هم اکسس پوینت. شاید توجه کرده باشید که تمام مودم‌های وایرلس دارای یک یا دو آنتن هستند، در واقع این آنتن همان آنتن اکسس پوینت (WAP) است که امکان اتصال کاربران به صورت بی‌سیم به شبکه داخلی یا اینترنت را فراهم می‌آورد. مودم‌های فیبرنوری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر سه قابلیت مودم، روتر و اکسس پوینت را در خود جای داده‌اند.

مودم فیبرنوری فایبرهوم مودم فیبرنوری AN5506-04-FS
مودم فیبرنوری فایبرهوم مودم فیبرنوری AN5506-04-FS

در این مقاله در مورد اکسس پوینت بی‌سیم که به انگلیسی آن را Wireless Access Point (WAP) می‌نامند صحبت کردیم. اکسس پوینت در واقع نقطه دسترسی کاربران به اینترنت است که به عنوان دستگاه جداگانه یا داخل دستگاه‌های دیگر مانند مودم یا روتر قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که حتی در گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای خانگی نیز اکسس پوینت وجود دارد. اکسس پوینت در گوشی‌های همراه همان نقطه دسترسی یا hotspot است که امکان دسترسی کاربران جدید به اینترنت را فراهم می‌آورد.
از اینکه تا اینجا همراه ما بوده‌اید بسیار سپاسگزاریم. این مقاله توسط متخصصین بانک فیبر نوری و شبکه تهیه و تدوین گردیده است.

5/5 (1 نظر)
بنر فروش تجهیزات فیبر نوری
بنر فروش تجهیزات شبکه
بنر فروش تجهیزات FTTH

1 دیدگاه برای “اکسس پوینت بی‌سیم چیست و چه عملکردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: جهت رعایت اصول کپی رایت مطالب این صفحه قفل شده است.
× چطور میتونم کمکتون کنم؟